Alweer een week hier

15 juli 2017 - Gobabis, Namibië

Hee allemaal.

Vandaag een kort verhaal, vrijdag ochtend werd ik dus wakker in Windhoek, want daar sliepen wij die nacht bij oom Flip. In de ochtend hadden we een afspraak daarzo met Lithon foundation. Om te kijken of zij mogelijk het project(een lichthuis voor de straatkinderen, kinderen die niet thuis kunnen blijven),  van Gijsbertha en Jaclouis kunnen ondersteunen.

Na deze bijeenkomst zijn we bijbels bij een winkel wezen kopen, voor paar mensen uit gobabis. En hebben we ons echte ontbijt gegeten in het restaurantje, even lekker gezellig weg dus!

Rond twaalf uur reden we weer terug naar huis. We waren net thuis toen we gebeld werden dat een meisje naar huis mocht, ze was nu voor de derde keer opgenomen geweest. We hadden vermoeden dat haar thuissituatie niet goed was. Dus wij gelijk naar ziekenhuis die moeder met zoontje en twee dochtertjes opgehaald, die zijn in bakkie gaan zitten en zijn we naar maatschappelijkwerker gegaan. Haar opgehaald en met haar naar het huis van deze moeder met kinderen gegaan.

Aangekomen bij het huis is het een huis van max. 1,5 vierkante meter, gemaakt van karton en blik. hier verblijven 5 kinderen, en drie volwassenen. (2 gezinnen, de vader van het ene gezin is overleden) Ze hadden bij het huis niks geen eten en drinken terwijl er wel inkomsten zijn aangezien die man werk heeft. Maar het probleem is dat ze het geld opdrinken, alcohol. De kinderen hadden vieze slechte kleren aan, werden niet in bad gedaan, een meisje liep half naakt rond. En de laatste keer dat ze een beetje eten gekregen hadden was de dag ervoor. Dit kan natuurlijk altijd erger maar de kinderen waren er niet goed aan toe.

Maandag gaan we weer kijken als de situatie dan niet veranderd is worden alle 5 de kinderen uit huis geplaatst! En waarschijnlijk in windhoek ondergebracht.

Verder lag er in het ziekenhuis nog een meisje van 2 jaar zij heeft een spierziekte/gehandicapt en word waarschijnlijk na het weekend naar huis gestuurd, we zijn er alleen niet zeker van dat een mensen zijn die voor haar zorgen, haar broertje ligt met haar in ziekenhuis want hij is verbrand. De moeder van deze kinderen is overleden, en de vader heeft de kinderen naar ziekenhuis gebracht. Hij werkt overdag. Erg zielig om dit zo te zien. Het jongetje huilt veel om zijn moeder die er niet meer is, hartverscheurend! En te weten dat dit meisje niks kan vanwege haar spierziekte en zonder aandacht van een verzorger zal het al helemaal niks beter met haar worden! (Wij zijn bevoorrecht met alle hulpmiddelen in Nederland!)

Vandaag is het zaterdag en hebben wij lekker een dag rust, uitgeslapen in de groententuin van oom Henk gewerkt, boodschappen gedaan en lekker thuis niks doen, rummikubben :)

Morgen is het zondag en dan hopen we al om zeven uur te vertrekken naar Tallusmanis. Een plaatsje in de rimboe zon 3 uur rijden. Daar preekt oom Henk en hij heeft gevraagd of wij mensen uit Gobabis daar heen willen brengen dus daar blijven wij ook zelf! We zullen die zelfde dag weer terug naar huis rijden. Maar dat word een intensieve dag vermoed ik.

Goede zondag allemaal!

1. Adam:
    15 juli 2017
    Ha zus,

Goed om je ervaringen zo te kunnen volgen!
    Een goede tijd nog in Afrika!

Groeten,
    Adam