Baby nieuws en meer

22 november 2019 - Gobabis, Namibië

Lieve allemaal,

vanuit een vol en druk huis schrijf ik jullie.

Wat hebben wij een fijne en mooie week alweer achter de rug. Het is lekker om mama, Heintje en baby Joël hier te hebben. Zo leuk om te zien hoe Joël steeds meer gewend raakt en lekker speelt met Adam en Zoë.

Mijn tijd bij de Groep van Hoop zit er intussen op. Donderdagochtend hebben wij een warme maaltijd bij hen gebracht en daar hebben ze heerlijk van gegeten. Normaal krijgen ze altijd brood met fruit dus dit was een extra geniet momentje. Ook hebben we lekker gezongen, gespeeld en bijbelversjes opgezegd.

Vanochtend (vrijdagochtend) hebben we met mijn moeder kleren gekocht voor de kinderen. Iedereen mocht zijn eigen broek, shirt en slippers uitzoeken of jurkje/rok/shirt met slippers. Oh wat waren de kinderen hier blij mee. Foto heb ik toegevoegd van het eind resultaat.

De kinderen zijn nu op excursie met Jac-Louis naar de dam. Hier kunnen ze lekker spelen en hier zijn ze nog nooit geweest. Volgende week is het zomervakantie voor hen. Na de vakantie hopen ze naar school toe te gaan.

Voor deze kinderen zijn wij nog op zoek naar sponsors, bij interesse kan je mij een berichtje sturen of op de website kijken. http://www.lightforthechildren.nl

Ik kijk terug op een hele waardevolle tijd met deze kinderen. Ik heb veel van ze geleerd, misschien wel meer dan dat zij van mij geleerd hebben. ;-)

Ze zijn zo dankbaar. Ze werken zo hard en zijn gemotiveerd om naar school te gaan en iets te bereiken. En in al hun moeilijke omstandigheden lachen ze… ze kunnen oprecht blij zijn! Ik denk niet dat ik dat zou kunnen, zijn wij veel te verwend voor in Nederland.

Donderdagmiddag belde de maatschappelijkwerker van het ziekenhuis. Ze vertelde dat een moeder van een tweeling was overleden en dat ze onderdak zochten voor de tweeling. Deze jongetjes, Albert en Alfred zijn 6 dagen oud. Hele kleine, lieve jongetjes.

Gijsbertha, mama en ik hebben de tweeling opgehaald uit het ziekenhuis. Zij zullen hier blijven tot de familie heeft besloten wie de kinderen in huis wil nemen. Dit doen ze na de begrafenis besluiten dus ze zullen hier nog zoizo twee weken zijn. Omdat Gijsbertha al Adam en Zoë heeft om voor te zorgen in de nacht, en Heintje Joël heeft in de nacht heb ik besloten voor de tweeling te zorgen. Dit ging heel goed de afgelopen nacht. Om de 1.5 uur heb ik ze de fles gegeven en verschoond. Ze drinken telkens kleine beetjes omdat ze nog zo klein zijn. Heerlijk rustige jongetjes zijn het.

Ik probeer dan overdag wat slaap in te halen zodat ik er in de nacht weer tegenaan kan.

Verder hebben we de afgelopen dagen mama en Heintje het leven hier in Gobabis laten zien. Ze zijn lekker ondergedompeld in het werk hier. Dekentjes en mutsjes uit Nederland uitgedeeld in het ziekenhuis. Lekker koffie gedronken bij een restaurantje in het dorp. Ze zijn mee geweest op bezoek bij de mensen in Epako (de krottenwijk). Veel gezien en meegemaakt hebben ze al in deze korte tijd.

Het is mooi om van hen weer hun ervaringen en zienswijze te horen. Ik ben nu al aardig gewend aan alles wat ik hier zie, dus dan is het fijn om weer een frisse kijk erop te krijgen door hun verhalen.

Het stroopwafels bakken gaat rustig door. Intussen word er druk geld ingezameld om het 'stroopwafel fabriekje' te kunnen realiseren. Nu bakken ze met een machine waar 1 stroopwafel per keer in kan. Het plan is om een machine te kopen waar je er 4 per keer in kunt bakken. Zo kunnen er meer stroopwafels geproduceerd worden in een korte tijd.

Stroopwafelbakker Bertha heeft een nieuwe collega erbij gekregen. Maria is haar naam, zij helpt hier intussen alweer bijna twee weken. Dit gaat heel goed.

De bestellingen blijven binnenstromen. Telkens als we denken een voorraad te hebben komt er weer een bestelling binnen en is de voorraad weer op. De bouwer die in de garage de sanitaire voorzieningen maakt is al aardig eind op weg. Het is erg mooi aan het worden. Zo kostbaar dat er mensen zijn die in dit project willen investeren.

We hopen door middel van dit project een werkplek te creëren voor straatkinderen die niet in staat zijn om naar school te gaan. Bertha en Maria zullen op langer termijn dit gaan coördineren onder leiding van Gijsbertha en Jac-Louis. Wil jij nou ook een steentje bijdragen om dit project op te kunnen zetten? Op de website staat hoe jij kunt helpen! Zeg het voort! Alle beetjes helpen.

De tijd dat ik hier ben zit er bijna op. Het is nu echt afronden in mijn hoofd.

Volgende week woensdag 27 November hopen mama, Heintje, Joël en ik weer naar Nederland te vliegen. Om 17:30 vertrekt ons vliegtuig uit Windhoek, wij hebben dan een tussenstop in Luanda, Angola. En dan hopen we als alles goed gaat om 04:50 in Nederland te arriveren.

Deze drie maanden zijn voorbij gevlogen.. ik kan het nog steeds niet geloven eigenlijk. Toen ik vertrok uit Nederland was het een onwerkelijk idee om drie maanden weg te zijn uit Nederland. Nu is het een onwerkelijk idee dat die drie maanden voorbij zijn.

Ik dank boven alles God voor de tijd dat ik hier kon zijn en nog ben. Het was een bijzonder, mooie en leerzame tijd! God heeft ons zoveel goeds gegeven!

Ik dank mijn lieve ouders dat zij mij hebben laten gaan, mij het vertrouwen hebben gegeven om te gaan.

Ik dank Jacco voor zijn geduld, wachten duurt best lang hè. ;-)

En ik bedank iedereen voor jullie steun, liefde, lieve reacties en motiverende woorden!

Ik hoop mijn volgende en laatste blog te schrijven als ik weer thuis ben. Met de laatste foto’s een verhalen van deze laatste dagen hier.

Voor nu een fijn weekend iedereen. Ik ga weer even wat nuttigs doen en kijken hoe het met de baby’s gaat! Ik heb weer nieuwe foto’s toegevoegd.

Liefs van Gera

Van reisblog naar fotoboek