Dag 5

13 juli 2017 - Gobabis, Namibië

Hee allemaal.

Zo ik begin mijn verhaal waar ik gebleven was.

Dinsdagochtend zijn Jaclouis en ik om half negen de straaatkinderen gaan opzoeken. We zouden afspreken bij de bibliotheek, maar die kinderen hebben geen horloge. Ze kijken naar de zon en schatten dan in hoelaat het is. Dus wij zagen ze nog op straat lopen, hebben ze opgepikt en zijn met hen naar de bibliotheek gereden.

Daar zit elke ochtend een juf met straatkinderen om ze les te geven! Wij hebben met die kinderen, en de kinderen die we meegenomen hadden, in totaal zestien kinderen spelletjes gedaan, en gegeten. Er is hier een vrouw die elke maandag een warme maaltijd voor deze kinderen wil maken, dus dit was de eerste keer. Die kinderen hebben zo heerlijk gespeeld en ze genoten echt! Na het spelen ging ik dus eten uitdelen met nog een meisje, die kinderen waren zo hongerig echt ongelofelijk! Het was erg om te zien hoeveel honger ze hadden, en hoe ze het naar binnen schrokten! Toen de twee ovenschalen vol eten en het netje sinaasappels op waren, zijn we met twintig man in de auto gestapt. Om hun huisjes te bekijken, en om te zien of er ouders thuis zijn, en hoe dus hun thuissituatie is!

Wij met een auto vol kinderen en twee juffrouws door de krottenwijk gereden. Heel veel huisjes gezien wat eigenlijk geen huisjes te noemen zijn! Eigenlijk waren negen van de tien ouders van de kinderen niet thuis. De toestand daar is echt heel bizar, en nog klagen de kinderen niet! Ze nemen genoegen met dat wat ze hebben! Na een lange tijd rondgereden te hebben en alle kinderen hun huis gezien te hebben, zijn we naar huis gegaan. We zullen nu elke maandagochtend met die kinderen spelen en eten! Om zo een band op te bouwen!

In de middag ben ik lekker thuis gebleven om alles te laten bezinken en even te slapen! Savonds zijn we bij mensen wezen eten dit was gezellig!

Woensdag was het een rust dag voor ons. We hebben boodschappen gedaan en lekker thuis gehangen, de was gedaan en die dingetjes! Dit was lekker! Even niks!

Vanochtend ben ik met Gijsbertha naar het ziekenhuis geweest we hebben daar de maatschappelijk werker gesproken over een paar kinderen die daar liggen en waarvan de thuissituatie eigenlijk te slecht is om naar huis te gaan! We hebben de kindertjes bezocht en onder een van hen was een baby'tje van 5 maanden, helemaal uitgemergeld, zo ongelofelijk dun en ondervoed! Het kindje had geen kracht meer om te kunnen zuigen aan de fles zo ziek!

Dit was vreselijk om te zien! Gijsbertha heeft die moeder uitgelegd dat als het kind de kracht niet heeft om te zuigen, je de melk gewoon met een bakje in de mond kan gieten zodat het baby'tje alleen hoeft te slikken, dit deed ze en het slikte paar keer goed! Dit hadden de zusters ook al uitgelegd maar de mensen hier zijn redelijk eigenwijs! Dus luisteren niet zo goed naar de zusters dit is erg frustrerend voor hen!

Goed wij zijn weer na huis gegaan en gaan nu lunchen! Straks rijden we naar windhoek en overnachten daar want morgenochtend hebben we een ontbijtafspraak daarzo!

Ik zal weer foto's toevoegen! Tot snel!