Veilig geland + eerste dagen hier

3 september 2019 - Gobabis, Namibië

Hoi allemaal,

allereerst, met mij gaat alles goed, gezond en wel. En veilig geland in Windhoek, Namibië. De vlucht is goed gegaan, zonder tegenslagen of turbulentie. De stoel naast mij was de hele reis vrij dus ik kon lekker breed zitten. ;-) Na onze tussenstop in Luanda, Angola, waren de man en vrouw die bij mij in het rijtje zaten ook uitgestapt, dus had ik vier stoelen voor mezelf. Je raadt het al, ik kon heerlijk gaan liggen en nog even twee uur slapen voor we aankwamen in Windhoek.

Het weerzien met mijn lieve zus, zwager en hun kinderen was erg fijn. Het voelt zo bijzonder en eigenlijk vreemd om na zo'n lange tijd weer samen te zijn. Maar erg fijn. Heerlijk om nu alle tijd te hebben om bij te praten over van alles, leuke dingen samen te doen, en te kunnen helpen waar nodig. En uiteraard genieten van Adam en Zoë en hun knuffels en kusjes.

Zaterdag hebben we eerst in Epako (de krottenwijk), een jongetje van ongeveer 3/4 jaar opgehaald. Hij is hier tijdelijk in huis, omdat hij niet bij zijn eigen thuis kan wezen. Er wordt gezocht naar een geschikt pleeggezin voor hem, zodat hij snel weer een goed thuis kan hebben. Tot die tijd woont hij hier en zullen wij voor hem zorgen. Een lief jongetje, dat veel liefde en aandacht tekort gekomen is in zijn jonge leven.

Verder heb ik mij zaterdag rustig gehouden, koffers uitgepakt, bijgekomen van de reis, en de groeten van heel veel mensen uit Nederland overgebracht! :-)

Zondagochtend zijn wij naar de kerk geweest. Dan zie je gelijk de grote verschillen met onze Nederlandse kerken waar alles in orde gebeurt. Hier is het lekker chaotisch. Bijvoorbeeld, de 'kerkenraad' die de gemeente gaat toezingen. Gasten die in de kerk zijn en die dan nog graag voor de gemeente willen zingen of iemand die nog even een mededeling doet. Kan allemaal. Iedereen zit rustig en maakt zich niet druk om de tijd. ;-)  Verder hebben wij zondag gerust, vooral ik heb nog even tijd nodig gehad om bij te komen van de reis en de omschakeling van Nederland naar Namibië. Ik moet zeggen dat ik deze keer meer moest wennen aan het cultuurverschil dan de vorige keer. Geen idee waarom dat precies was.

Maandag was de auto weg voor reparatie, dus zijn Gijsbertha en ik samen met Adam en Zoë lopend naar het dorp gegaan om boodschappen te doen.  Een lekkere wandeling in de zon. Van deze zon werden wij heel blij, want het is best wel koud deze ochtenden, nachten, en avonden. (Fris in Nederlandse begrippen;)) Verder hebben wij maandag lekker bij het huis wat dingen gedaan, de kinderen vermaakt en voor ze gezorgd. En heel fijn nog even gebeld met wat Nederlanders! :-)

Over het weer: Het is hier dus lente aan het worden. De eerste kleine blaadjes komen aan de bomen. Dit is dus ook de reden dat het ‘s ochtends en ‘s avonds nogal koud kan zijn, tussen de 5 en 11 graden. Overdag is het tussen de 27 en 31 graden.

Vandaag is het alweer dinsdag. Vanochtend ben ik van 9-11:30 naar de Groep van Hoop geweest. Dit is een groep van 20-25 kinderen die les krijgt bij de bibliotheek. Zij worden voorbereid om naar de echte school toe te kunnen gaan. Hier krijgen de kinderen elke dag een maaltijd, een extra reden om hard te leren en naar Groep van Hoop toe te komen. Vanochtend heb ik kennis met hen gemaakt. We hebben het alfabet geoefend in het Engels, geoefend met Engelse woordjes.  We hebben ook rekensommetjes geoefend, optelsommen, echt het begin, dus 1+1, 5+2, heel leuk om te zien hoeveel sommige kinderen al weten. Maar ook jammer dat er een paar zijn die echt geen letters kennen en waarbij elke letter een A is. Het doel voor deze periode is dat ik deze kinderen, die zo extreem achterlopen, apart neem en hen bijles geef, zodat zij alsnog met genoeg kennis naar de echte school kunnen gaan.

Verder heb ik vandaag geen plannen meer. Misschien hier in huis helpen en de kinderen nog wat vermaken. Het is ook echt wel heerlijk om even niks te doen, na al dat werken in Nederland! :-)

Het plan voor de komende maanden is om te genieten van het samen zijn als familie, de kinderen van de Groep van Hoop les te geven, hier de lighthouse kindertjes, als ze er zijn, te helpen verzorgen en even kijken of ik in het ziekenhuis nog wat zou kunnen doen op de kinderafdeling. Daar later meer over, als ik meer weet! :-)

Ik heb nieuwe foto's geüpload. Geniet ervan. Ik houdt jullie op de hoogte van mijn leven hier.

Succes allemaal met jullie leven daar! Geniet van de herfst!

Bedankt voor het lezen en meeleven. :)

Liefs van Gera Schouten

1. Hanneke:
    3 september 2019
    Fijn dat alles goed is gegaan, en dat je veilig bent aangekomen!
    Geniet van je familie en ik wens je een fijne tijd toe!
    Veel succes met alles wat je daar gaat doen! Groetjes!
  2. Dora Schouten:
    3 september 2019
    Mooi Gera.....het begin is er van je verhaal!
    Ik zie er naar uit om jou kant op te komen samen met Heintje en Joël. BIJ gezondheid.
    Nog even bikkelen.
    Maar de tijd gaat snel.
  3. Eline:
    Heel gaaf! ♡
  4. Anneke veldhuizen:
    Schitterend Gera
  5. Rika:
    3 september 2019
    Heel veel succes met alles daar! 😁
    Zet em op he 💪💪
    We zien je volgende verhaal en belevenissen wel weer verschijnen 😀😘
  6. Geertje:
    ❤️ 💪💪😘😘