Groot avontuur

7 augustus 2017 - Gobabis, Namibië

Hee allemaal.

Zo dit is lang geleden. Maar ik ben er weer. Wij zijn weer terug in Gobabis.

Op donderdag hebben we een Nederlands meisje van vliegveld gehaald, een kennis, zij is hier nu voor drie weken ook. En was met ons mee op vakantie naar het noorden. Die nacht hebben we geslapen bij de oom van Jaclouis in Windhoek, hier hebben we ook de ouders, broertje en zusjes van Jaclouis gezien. Vrijdagochtend zijn we weer vertrokken, naar Ethosha. Dit is een nationaal park. Hier hebben we olifanten, giraffe, zeebra's, allerlei soorten bokken, en koeien gezien. De apen lopen langs de weg dus die zijn niet meer zo bijzonder ;) Die dag was echt heerlijk, hij bestond uit zeven uur auto rijden, de hele dag dus. Maar echt waar, het was zo lekker. Mooi weer, zoals elke dag hierzo. En veel mooie dieren gezien. Die avond kwamen we rond zeven uur aan in het hotel waar we die nacht sliepen, in Tsumeb.

Zaterdagochtend zijn we vertrokken naar vrienden van Gijsbertha en Jaclouis, ze hadden een bijeenkomst ergens in de rimboe. Zodat wij de zendingspost die ze daar willen bouwen konden zien, en hun plannen konden horen. Dit was in Mpungu, ergens vier km van de weg af de bossen in. Die vrienden van hen zijn soort van amish dus dragen zulke kleding en hoofddoekjes enz. We kwamen daar dus aan, en het enige wat ik zag, waren mensen in die kleding en plaggenhutjes. Mijn eerste reactie was, ik ben blij dat ik hier maar 1 nacht hoef te slapen Hoe meer ik zag hoe meer dat gevoel sterker werd. Ze hadden geen douche, geen stromend water, geen elektricteit, en geen normale wc. Het werd avond en oei wat was het koud, ik sliep met Corine achter in het bakkie van de auto. En Gijsbertha en Jaclouis in de tent, net als alle andere witte/amish mensen die bezoek waren bij de zwarte bewoners van de plaggenhutten. Die nacht voelde ik me meer dan vies, dat ik na een dag zweten en door zand/stof gelopen was niet kon douchen of kon wassen. Wij zijn gaan slapen met de kleren die we die dag aanhadden en dan nog heel veel lagen eroverheen, zo koud was het. Ik voelde me in de ochtend best een spook! #Haha..

Maar goed die zondagochtend zijn we naar de dienst daar geweest, de vorige dat hadden we om vier uur in de middag ook nog een dienst. We zijn om twaalf uur weggereden richting Rhundu. Net voor Rhundu hebben we geslapen bij de river lodge. Een erg mooie plek om te wezen na de vorige nacht! :) Het was echt genieten. In de rivier tegenover onze slaapkamer konden krokodillen en nijlpaarden zitten, maar omdat het water daar erg laag stond hadden ze zich waarschijnlijk naar dieper water verplaatst. Het was echt een luxe lodge. Vrienden van Gijsbertha en Jaclouis wisten dat we naar het Noorden wilden gaan en dat ons plan was om te kamperen. Toen hebben ze als gift voor vier volwassenen vier nachten lodge ingeboekt, inclusief ontbijt en diner. Echt onwijs lief van hen! Uit onszelf waren we nooit naar zo'n luxe mooie plek gegaan! :) Dus we hebben extra genoten.

Maandagmiddag zijn we door rhundu naar een oudcollega van Gijsbertha en Jaclouis gereden. Zij woont in Mashare. Ze is uitgezonden en doet zendingswerk daar met nog een andere man. We zijn bij hen verbleven die nacht. Was erg gezellig. Leuke mensen. Ik zelf voelde me beetje ziek, was erg verkouden geworden, waarschijnlijk kou gevat in de nacht dat het zo koud was. Die nacht in de caravan bij die mensen op het erf, gebeurde er iets grappigs. Om half een begon er een haan te kraaien, ik werd wakker en dacht he het is vijf uur. Keek ik op me klok was het half een in de nacht, dus ik ging weer slapen. Nog geen half uur later weer een haan, geen 1 maar 2. En zo ging het de hele nacht door. Op dat erf liepen 500 kippen los, en 7 hanen. De maan was die nacht heel scherp dus het was erg licht buiten, de kippen waren dus gewoon wakker. Ook kwamen die hanen net die dag uit Windhoek gereden hierheen dus waren ze van slag en non-stop aan het kraaien. Vreselijk frusterend voor iemand die wil slapen en hoofdpijn heeft. ;) Maar goed ik heb die nacht net als de hanen wakker gelegen.

Dinsdagochtend vroeg zijn we helemaal naar noorden gereden naar de Caprivistrook. In Divundu hebben we nog wat boodschappen gedaan. En toen zijn we naar onze Lodge gereden, die lag dichtbij Kongola. Dit was een lange reis. Maar heerlijk om daar weer aan te komen. O en wat was de natuur daar mooi. Die dag was het bewolkt, erg bijzonder want in de tijd dat ik hier ben heb ik nog nooit een bewolkte lucht gezien. :) Onze slaapkamers waren weer gegrenst aan het water. Op het paadje naar ons huisje stonden bordjes met pas op voor nijlpaarden, en pas op voor krokodillen! Brrrr.. gelukkig ben ik ze niet tegengekomen. Toen ik aankwam ben ik gelijk me bed in gekropen in de hoop dat ik me wat fitter zou voelen. En al snel was het weer dinertime...hebben lekker gegeten daar, nou ja ik dan niet want ik voelde me zo beroerd datk geen eten door me keel kreeg. Ik ben die dag lekker vroeg gaan slapen. Het grappige aan die lodge was dat het daar een uur later was. Terwijl het wel in hetzelfde land is.

Woensdagochtend rustig genoten van de rust en de natuur. Boereplaas gespeeld en afrikaans spel, beetje zoals monopoli. Gelukkig voelde ik me na een hele goede nachtrust en een lading vitamine c pillen stuk beter. Om drie uur zijn we met een gids en een bootje de rivier opgegaan om dieren te zien. Aan het begin zagen we alleen maar vogels, heel veel mooie, bijzondere vogels. Opgegeven moment een soort hele grote hagedis, een nijlpaard, een kleine krokodil van acht jaar oud ongeveer, en nog een buffel. Dus ik vond onze boottrip wel geslaagd!

Donderdag rustige dag gehad bij de logde, spelletjes gespeeld en genoten van niks doen. Ik zelf heb me leven nog even op het spel gezet, ik had me enige lange mouwen vestje gewassen en op de balkon rand gehangen. Alleen de wind had hem eraf gewaaid. Toen ik kwam kijken lag hij beneden in de bosjes bij het water waar een bordje stond, pas op voor krokodillen. Ik dacht eerst van hmm nee laat maar liggen dat vestje, tot ik me bedacht dat het de enige was die ik mee had. Dus ik heel voorzichtig die struiken in, (het was al donker), met me zaklamp schijnen, ik zag geen glinsterogen dus ben gerend naar het vestje en weer weggerend! #haha ja dit was spannend!

Vrijdagochtend zijn we daar weer weggegaan. Hele dag auto gereden, zeven uur ongeveer, richting de ouders van Jaclouis. Daar kwamen we aan rond half zeven in de avond. Zijn daar lekker gebleven tot zondagmiddag 12 uur.  Na de kerkdienst zijn we naar huis gereden en kwamen om zeven uur in de avond weer aan in Gobabis. Lekker om weer thuis te zijn.

Vandaag zijn we weer met ons werk begonnen. Gijsbertha en ik zijn naar het ziekenhuis gelopen en hebben daar de kinderen weer bezocht. Het babymeisje van twee maanden is afgelopen week door een man van 60 opgehaald hij is haar oom en zal voor haar zorgen heeft hij gezegd. Dus dit hopen we dan maar! Vond het jammer dat ik haar niet nog even heb kunnen zien. Ze woog nu 3,2 kilo en is intussen tien weken dus heeft alsnog ondergewicht.

En een meisje Philemina, ze is vijf denk ik,  haar ouders hebben haar nog nooit bezocht in de zes maanden dat zij in het ziekenhuis ligt voor TB. En nu vanochtend toen wij daar waren kwam een jonge moeder binnen lopen, met een baby op haar rug en zij is de moeder van Philemina zei ze. Philemina ging gelijk naar haar toe, dit was wel schatig om te zien. Maar zo bizar dat die moeder nooit haar kind is komen bezoeken al die zes maanden lang. Haar smoes was dat ze op een boerderij aan het werk was. De zusters hebben de politie en maatschappelijk werker gebeld, omdat haar baby kindje blauwe gezwolle plek op zijn hoofd had en omdat ze het meisje mee naar huis wilde nemen. De vraag is dus wel of zij wel voor de kinderen kan zorgen.

Vanmiddag zijn Corine en ik lekker ontspannen het dorp in geweest, kleren gekocht. Hier zijn de prijzen veel goedkoper. Aangezien 1,00 euro 15,74 rand is. Je kan hier voor 8 Rand bijvoorbeeld een brood kopen! In Nederland is dat dus ongeveer 0,50 cent.

Dit was het weer voor vandaag! De foto's van de vakantie zal ik weer toevoegen!