Dankbaar.

18 oktober 2019 - Gobabis, Namibië

Lieve allemaal,

het is alweer een week geleden dat ik jullie schreef over mijn ziekenhuis ervaring. De tijd vliegt voorbij. Het is bizar. Naar mijn idee heb ik niet veel gedaan de afgelopen week. Alsnog zal ik het met jullie delen.

Vorige week zaterdag hebben wij de begrafenis dienst bijgewoond van de buurvrouw.

Hierna vertrokken wij naar een lodge buiten het dorp. Hier hebben wij de verjaardag van Jac-Louis zijn oom gevierd. Het was fijn om daar te zijn, een warme, benauwde dag. Heerlijk om dan bij de lodge het zwembad in te kunnen. Adam en Zoë genoten hier ontzettend van. Het zijn echte waterratjes!:-)

Aan het einde van de dag begon het te waaien en kwam er regen. Die avond heeft het wel paar uur geregend. Heel fijn en bijzonder. Gek genoeg was het best een beetje koud buiten. Voor Afrikaanse begrippen was het koud. ;-)

Zondagochtend werd ik wakker met een zere keel. Lekker verkouden en moe. Ik denk dat ik kou had gevat de vorige avond. Gelukkig kon ik zondag heel rustig doen en bijslapen.

Maandagochtend toen ik wakker werd voelde ik me erg beroerd. Zo’n zere keel en zo verkouden. Die dag heb ik eigenlijk alleen maar geslapen, gegeten, gedronken en geslapen. Het beste middel bij een griep.

Dinsdags was ik nog niet echt fit dus toen rustig aangedaan en beetje bijgeslapen. Woensdag ook heerlijk niks gedaan. En toen was ik donderdag weer mens.

Ik ben weer gezond. Ik ben heel dankbaar dat ik hier mag zijn. Soms besef ik het niet zo goed. Maar dan denk ik weer, wauw ik ben toch echt hier in Namibië. Ik ben gewoon al weken lang bij mijn lieve zus, zwager en hun kinderen in huis. Zo fijn om tijd met hen door te brengen. Sorry lieve zus dat ik het soms niet eens echt besef, maar ik ben blij dat ik er ben! :-) Zou het voor geen goud gemist willen hebben!

Een lokale kerkelijke gemeente had heel veel eten gebracht. Meel, suiker, zout, blikjes met groenten en andere dingen. Dit hebben Gijsbertha en ik donderdagmiddag uitgedeeld bij gezinnen in Epako. Gezinnen die wat extra’s kunnen gebruiken. Mooi om hun blije dankbare gezichten te zien.

De stroopwafel business loopt als een trein. Een kennis van Gijsbertha en Jac-Louis verkoopt in Windhoek de stroopwafels voor ons. Dit gaat heel erg goed. Er kunnen nu bijna wekelijks nieuwe voorraden naar Windhoek gebracht worden. Heel gaaf!

Bertha de vrouw die hier nu werkt en de stroopwafels bakt heeft momenteel nog hulp van Johanna de huishulp. Zij hebben het bakken heel goed onder de knie. Zo leuk om te zien. Gijsbertha en ik zeggen regelmatig tegen elkaar; het is maar goed dat wij dit niet meer doen, hun stroopwafels zien er veel mooier uit.

Er zal later meer personeel komen zodat Johanna weer in huis kan werken. Jac-Louis is druk bezig met een businessplan. Het plan is om de garage om te bouwen tot stroopwafelfabriekje. Dit plan zal op korte termijn uitgevoerd worden vanwege de hoeveelheid bestellingen. We hopen dan een extra stroopwafelmachine te kunnen kopen. Met als doel dat er meer stroopwafels gebakken kunnen worden in een kortere tijd.

Vanochtend (Vrijdag ochtend) was ik weer bij de Groep van Hoop. Zo leuk dat de kinderen zo blij zijn als ik er weer ben. Het is echt mooi om te zien hoe snel de kinderen leren. Ik leer ze nu liedjes van het ABC en van het tellen. Muziek is iets waar deze kinderen echt van houden. Perfect dus om te leren door middel van een liedje. Een van de kinderen die ik les gaf is de hele week al niet geweest. Waar hij is weten we niet. We hopen dat hij volgende week weer naar de Groep van Hoop komt.

Vanmiddag belden de spar, een supermarkt hier in het dorp. Zij hadden 30 oude broden liggen. Gijsbertha en Jac-Louis hebben deze opgehaald en uitgedeeld in Epako. (De krottenwijk) Echt heel fijn dat dit mogelijk is.

Deze week hebben wij een heerlijke vakantie geboekt naar Swakopmund. Even een weekje er tussen uit. 28 oktober zullen we gaan. Het is lekker om hier naar uit te kijken. :-)

Op 13 november hoopt mijn moeder te komen samen met mijn zus Heintje en baby Joël. Ook hier kijken wij erg naar uit. Het zal zo fijn zijn om tijd met hen te kunnen doorbrengen hier. Zij zullen dan ook Zoë voor het eerst zien! :-) Best bijzonder!

Zij zullen voor 2.5 week blijven en ik hoop dan 27 november met hen terug te vliegen.

Ik zal weer foto’s toevoegen.

Fijn weekend allemaal. Bedankt voor alle lieve reacties en berichtjes.

Liefs van mij.

1. Carla:
    19 oktober 2019
    Goedemorgen Gera vanuit een regenachtig Veenendaal.
    Fijn dat je weer opgeknapt bent van de griep en je werkzaamheden weer hebt kunnen oppakken.
    Van een begrafenis naar een feestje, van benauwd weer naar regen( die heel erg welkom is) en zelfs naar kou. Van het ene uiterste naar het andere. Nou het is hier alleen maar nat en koud en denk dan weleens dat het oneerlijk verdeeld is op deze aardbol. Maar ja dat betreft niet alleen het weer natuurlijk.
    Wij gooien hier “oud brood” weg en jullie kunnen er daar nog mensen blij mee maken. Iedere keer als ik je verhalen lees en je foto’s zie denk ik weer hoor goed wij het hier hebben en hoe alles hier geregeld is. Als je kind hier 1 dag niet op school komt staat de verzuim ambtenaar op de stoep of je niet stiekem een dag eerder op vakantie bent gegaan en jullie weten niet waar zo’n kindje is en hopen dan naar dat het er volgende week wel weer is. Grote tegenstellingen allemaal.
    Heerlijk vooruitzicht dat je een weekje “vakantie” hebt. Moest wel even lachen toen je dat schreef want weet best dat je daar niet stil zit maar het voelt toch als een groot avontuur. Een werkvakantie zullen we maar zeggen.
    En superfijn dat je moeder en je zus met de baby komen. Heerlijke afsluiter en dan met z’n viertjes weer terug naar Nederland. Nog even niet aan denken, eerst nog een aantal prachtige weken daar.
    Nou ik zet de zuidwester op en doe de regenlaarzen aan want ik ga boodschappen doen. Wat een luxe hè. Liefs Carla